Arvid Nordquist är mest känt för ätbara produkter. Vad många inte vet är att företaget lanserade Nike-skorna i Sverige på 1970-talet.
I början av 1970-talet var det modernt med diversifiering inom framgångsrika företag. Inom Arvid Nordquist eftersträvade man en bredare företagsorganisation och bättre riskspridning. Följden blev att företaget engagerade sig i närliggande branscher och dotterbolaget Mac Arvid såg dagens ljus. Det började i sportbranschen genom att sälja sportdrycken Gatorade. Sortimentet fylldes på med frystorkad mat och hockeyutrustning, och så en dag hittade produktchefen Anders Hansson Nike-skon på en mässa. Året var 1976.
Linda Haglund gillade skorna
Sedan arbetade Anders Hansson och hans kollega Ola Johansson i det tysta. I februari 1979 kom de första leveranserna från USA. Men redan innan de lanserade skon började de testa den på svenska elitidrottare. En av dem var sprintern Linda Haglund som kom tillbaka och skrev sponsorkontrakt.
Men Anders Hansson nöjde sig inte med idrottare. Eftersom skorna kunde användas i alla möjliga sammanhang kontaktade han rockaren Jerry Williams. Sedan försåg han Jerry Williams och hela hans band med skor och t-shirts som syntes på turnéer och i tv.
Kändisar hörde av sig
Därefter var kändiskarusellen i gång. Den ena artisten efter den andra hörde av sig. Snart bar Björn Skifs, Ted Gärdestad, Janne ”Loffe” Carlsson och ABBA-medlemmarna Nike-skor. En dag träffade Anders Hansson kändisadvokaten Henning Sjöström på flyget, och givetvis fick Henning Sjöström ett par skor att använda när han spelade tennis.
Hos Mac Arvid hade man alltså tidigt förstått vikten av att låta produkten synas i rätt sammanhang. Lyckan var självklart stor när Tomas Ledin poserade i sina Nike-skor på omslaget till lp:n ”Ut på stan” 1979.
Trots allt hårt arbete och framgångarna med Nike uteblev de ekonomiska framgångarna för Mac Arvid och rörelsen överläts vid årsskiftet 1981/82 till Serva Promotion AB. Men Nike ingick inte i överlåtelsen. På grund av de stora framgångar som Arvid Nordquist haft med Nike i Sverige och i linje med företagets internationella politik, valde de att starta eget bolag i Sverige.
Författare
Eva Häggmark