I dag förknippar vi Classic med kaffe. Men faktum är att Classic i början var en benämning på belgiska sardiner.

I Arvid Nordquists butik såldes tidigt sardiner från det belgiska företaget De Coen. Sardinerna fanns i två kvaliteter, och Classic var den finaste. På 1930-talet köpte Arvid Nordquist varumärket Classic av De Coen och började sedan sälja olika produkter under detta namn.

På 1940-talet introducerades Classic matjessill, på 1950-talet kom te och kaffe, på 1970-talet champinjoner på burk, grillolja och dressing.

Många av produkterna sålde bra. Majsolja var till exempel en produkt som ökade stort i Sverige på 1970-talet, cirka 15 volymprocent årligen. 1974 hade Classic majsolja 24 procent av majsoljemarknaden i Sverige, vilket gav produkten en andraplacering.

Arvid Nordquist tog över Lysekils delikatesser 1975. Det var ett företag som hade stor erfarenhet av att blanda till sillinläggningar och såser, och därför passade man på att lansera Classic lax- och skaldjurssås i glasburk. Samtidigt lanserades Classic matjessill på glasburk som var praktisk att använda eftersom den höll längre än sill som förpackats i metall.

Högklassiga produkter

Alla Classic-produkter var högklassiga. Det medförde bland annat att Classic matjessill inte alltid fanns att köpa i butikerna eftersom man inte funnit råvaror som hållit tillräckligt god kvalitet.

Men kaffet dominerade hela tiden. Det var svårt att sälja så olika produkter under samma varumärke, och därför avvecklades allt utom just kaffet.

Författare
Eva Häggmark