I augusti 1936 fick Bengt Nordquist i uppdrag att sköta företagets veckoannonsering. Ett nytt manus skulle utformas varje onsdagsmorgon.
När det var dålig tillgång på vissa varor, gällde det att genom skickliga inköp kunna annonsera att man hade dem på lager. När tillgången var god, gällde det att kunna erbjuda dem till bra priser. Att hela tiden komma med nya varor och att vara först med olika säsongsvaror var viktigt för att få kundernas uppmärksamhet.
Hektiskt arbete
I allmänhet tog det flera intensiva timmar att skriva manuset till annonsen. Det maskinskrivna manuset lämnades sedan på Svenska Dagbladets kontor och tryckeri före klockan 13. Korrekturet var klart på kvällen, så när butiken stängde för kvällen åkte Bengt till tryckeriet för att granska och eventuellt ändra texten innan den gick till tryck. Veckoannonserna kom att publiceras varje vecka utom på sommaren i hela 26 år.
Det var viktigt att beskriva varorna på rätt sätt i annonserna. Kultur och kvalitet skulle förenas kommersiellt och ge kunderna värde för pengarna i relation till vad konkurrenterna erbjöd.
Alla varor beskrevs efter samma kvalitetsnormer som cheferna och medarbetarna kände till väl:
Utsökt fin kvalitet
Fin kvalitet
Extra kvalitet
Särdeles god kvalitet
God kvalitet
Några överdrifter i annonserna eller i samtal med kunderna fick inte förekomma – det var viktigt att ”hålla en viss stil och kultur”.
Författare
Eva Häggmark